El Verdi de
cinema a cinemes
Del teatre Moratín
a les multisales
A finals del segle XIX, una
excisió de socis del Foment Voluntari, fundaren el Foment Protector
de la Vila de Gràcia, conegut també com la Sociedad Coral La Alianza
Graciense, establerta al carrer Encarnació, 20, a causa del seu
creixement hagueren de comprar la finca del carrer Ample 32 (Verdi) un indret
que temps enllà havia acollit la residència de Modest Casals i Leonor, metge, i
un dels alcaldes de l’etapa de gràcia com a municipi independent. En el jardí
de la qual, el 1893, construïren un petit teatre, que després de diferents noms
va adoptar el de Moratín.
Una sala que durant els
primers anys del segle XX, va alternar les representacions teatrals amb
sessions de cinema i que l’octubre de 1911, ja constava com un dels cinemes de
Gràcia. Arribats als anys trenta prengué el nom d’Ateneo i el 1933 el de
Trébol. Finalment, poc temps després el cinema el canvià pel de Verdi,
en referència al compositor italià Giuseppe Verdi, que donà nom al carrer, des
del 5 de setembre de 1907. Una sala que disposava d’un aforament de 600
localitats i equipat amb el sistema de so Philisonor de la casa Philips.
Malgrat aquests avanços, la vida
del cinema Verdi es va veure afectada també per la Guerra Civil. El 19
de juny de 1938, arran l’escassetat d’aliments que hi havia, es va obrir en les
seves instal·lacions el primer Restaurant infantil de la ciutat, amb una
cabuda per a 2000 criatures. Promogut per la conselleria d’economia de la
Generalitat de Catalunya amb la col·laboració la Comissió Interventora
d’Espectacles Públics que va cedir diferents cinemes a la Comissió Interventora
de l’Indústria Gastronòmica perquè els adaptes com a menjadors infantils.
Pràcticament un mes abans de
la seva obertura començaren les inscripcions de nens i nenes de la vila, que per
necessitats diferents se’ls pogués garantir un àpat en condicions. En aquest
sentit, el veí Jordi Caso explicava: teníem unes targetes del menjador
infantil, penso que es pagava una pesseta, l’àpat era una cassoleta amb
arròs o llegum, amb un tros de carn de pot de la denominada “carn Russa”.
Document - juny 1938 (Cinemes Verdi)
Una inauguració a la qual assistiren
el Conseller d’Economia de la Generalitat de Catalunya, Joan Comorera,
diferents autoritats, nombrosos veïns de Gràcia, familiars de les criatures
inscrites i una representació de combatents de l’11a Divisió del Cinquè Exèrcit
padrins d’aquest menjador, la banda del qual va amenitzar tot l’acte. La
jornada va acabar amb una sessió de cinema i varietats a la que van poder
assistir els infants inscrits acompanyats dels seus familiars.
Acabada la guerra, durant
els primers anys de la postguerra, la sala confiscada per les autoritats
franquistes va tornar a acollir durant un temps un altre menjador infantil,
aquesta vegada sota els auspicis de l’Auxilio Social. Després d’aquest
dolorós parèntesi de la guerra i postguerra immediata, el cinema Verdi
va obrir de nou les portes com a tal, el dilluns, 20 de novembre de 1944.
El cine Verdi l'any 1950 (Foto cedida per Montse Palomar)
Malgrat la fam i la
repressió del moment, els anys van anar passant i el cinema es consolidà com
una, més de les sales de reestrena de Gràcia. Dues pel·lícules, el No-Do i a
vegades algun curt de dibuixos animats. Programes de dilluns a diumenge, que
normalment eren els mateixos que una setmana abans s’havien projectat al cinema
Proyecciones del carrer Gran, a més en el Verdi tampoc es feien
varietats com en el cinema Selecto del carrer Gran. Tot plegat era un
cinema de reestrena de tercera o quarta categoria però que malgrat això es va
perpetuar durant les dècades dels anys quaranta, cinquanta, seixanta i setanta,
exclusivament com un cinema de barri, i que per sort va anar esquivant la
piqueta immobiliària que va afectar tants cinemes.
A començaments dels anys
seixanta i segurament per competir amb l’aparició de la televisió, que a poc a
poc anava minvant espectadors als cinemes, els gestors del cinema decidiren fer
una reforma total de la sala, equipant-la amb moderns aparells de projecció i
so, una pantalla gegant Perlux i també col·locant butaques entapissades.
Unes obres que es feren durant l’estiu de 1963, obrint-se finalment la sala el
28 d’octubre. Tres anys després en ple estiu el 12 de juliol de 1966 es va
inaugurar la nova refrigeració de la marca Carrier, que segons la
publicitat del moment el denominava com el local més confortable de Gràcia.
Anys després en plena
decadència dels cinemes de reestrena i l’aparició del vídeo, a començament dels
anys vuitanta, l’1 de gener de 1983 es produí un canvi important en la
trajectòria del cinema en canviar la seva direcció, en fer-se càrrec de la sala
l’Enric Pérez i el Joan Pol, dos empresaris bons coneixedors de l’exhibició
cinematogràfica i amb noves idees, que des de feia un temps ja explotaven el
cinema Moderno.
Cine Verdi entrada anys 60 (Biblioteca Filmoteca de
la Generalitat de Catalunya)
Cine Verdi sala anys 60 (Biblioteca Filmoteca de la
Generalitat de Catalunya)
Cine Verdi cabina anys 60 (Biblioteca Filmoteca de
la Generalitat de Catalunya)
Un nou projecte que va
afectar des del primer moment a la seva programació amb un canvi radical i més
imaginativa, a més a més d’anar integrant-se en la vida sociocultural de
Gràcia. Aquell mateix any, durant la Festa Major la sala es va sumar a la festa
amb les Noches terroríficas de la “Festa Major”, oferint als espectadors
un got de vi Sangre de Drácula i cava especial Castillo de
Transilvania 1694. La programació d’aquells anys es va distingir amb la
recuperació de films clàssics i de repertori, a més de setmanes i cicles com el
del Western, així com reformant-lo totalment el 1986. Finalment el 1987
la societat Enric Pérez i Joan Pol es va desfer i el cinema va quedar en mans
només del primer.
Cine Verdi 1987 (Arxiu de La Vanguardia)
Una de les primeres accions
importants d’Enric Pérez fou reconvertir el cinema en tres sales, mantenint la
platea i reestructurant la general o galliner, en dues sales i la cabina
de la principal. Una altra fou convertir-les en sales de versió original amb
subtítols. A més d’oferir al públic un full informatiu de cadascuna de les
pel·lícules. L’èxit fou rotund i l’afluència d’espectadors va anar en augment,
fins al punt de pensar amb la possibilitat d’obrir dues sales noves a l’antiga
sala de ball.
Del Saló Verdi al complex
cinematogràfic del Verdi
En el pis que hi ha sobre el
vestíbul del cinema Verdi, des de temps va acollir principalment una
sala de ball, així com diferents entitats, que d’una manera o altra estigueren
vinculades amb l’espai, com el Foment Protector de la Vila de Gràcia,
els que iniciaren el complex, a més entre altres, l’Ateneo Benéfico
Instructivo; el Centre Lliberal Demòcrata Autonomista del Districte VIII;
el Casal Català Autonomista de Gràcia; la Unión Republicana Graciense;
etc.
Com a sala de ball, el Saló
Verdi, ja hi figurava en cartells de començament dels anys trenta del segle
passat, saló que també acollia el Liberty Club. Durant la Guerra Civil,
en aquest espai es feren moltes reunions de diferents grups veïns que endegaren
diversos refugis antiaeris en la zona. Acabat el conflicte, la sala de ball es
va obrir de nou el dissabte 3 de març de 1945, diada de Sant Medir, amb la
presentació de la Gran Orquestra Verdi i el seu vocalista Juan Carlos. Els
balls del Saló Verdi tingueren gran importància durant els anys
quaranta, cinquanta i seixanta, amb l’aparició de les discoteques, la sala de
ball en va entrar en un declivi. I durant el franquisme en què el carnaval
estava prohibit cada any se celebrava el Dijous Gras amb un ball infantil de
disfresses i únic acte de carnaval a la vila.
Amb la desaparició de la
música en viu, el local es converteix en una discoteca, en diferents etapes i
noms, que ocasionaren moltes vegades problemes amb els veïns. Rodant-se també
en aquest espai una seqüència de la pel·lícula Sauna, dirigida per
Andreu Martin. Clausurada la discoteca per l’ajuntament, Enric Pérez va desenvolupà
la idea d’enquibir en aquest espai dues noves sales de cinema, la quatre i la
cinc, inaugurades finalment el 9 d’octubre de 1992.
Cine Verdi 1995 (foto Josep M Contel)
Un nou cinema al carrer
Torrijos
Davant de l’augment
d’espectadors, com de l’increment de pel·lícules de les que es podrien
denominar d’autor o de cinema d’art i assaig, com de comentaris informals en
diverses persones, Enric Pérez, va entreveure la possibilitat de convertir en
sales de cinema un antic local industrial del carrer Torrijos, 49, però per
aquest menester li cali trobar-ne un altre per fer-hi la sortida d’emergència,
de fet això en aquells moments va ser cosa fàcil, ja que ben aviat el seu
impulsor va disposar de diferents possibilitats. Finalment les obres començaren
i mentre aquestes anaven avançant, l’Enric Pérez les supervisava fins al detall
més petit. Finalment el 12 de setembre de 1995 es va inaugurar el nou cinema Verdi
Park, amb la presència del llavors Alcalde de Barcelona Pasqual Maragall.
Amb l’entrada en funcionament d’aquestes quatre noves sales el complex dels Verdi
arribava a les nou sales en només vuit anys.
En aquests darrers anys els
cinemes han estat quelcom més que unes senzilles pantalles de cinema, en aquest
temps han estat un revulsiu tant pel fet cinematogràfic i cultural de la vila com
de la ciutat i també un sacsejament social i urbanístic de la vila, segurament
no tan afable com hagués estat de tot grat per la majoria dels graciencs. No
obstant en l’aspecte cultural els Verdi han aportat nombroses activitats
paral·leles com, mostres, festivals, cicles, presentacions de films, així com
la presència de molts directors novells o consagrats, a més de molts actors i
actrius que la seva presència sempre ha estat un motiu de sorpresa pels veïns.
Verdi Park - maig 2005
(foto Josep M Contel)
Malgrat tot, la crisi també va afectar els Verdi, i l’Independent de Gràcia publicava en el número 559 del 16 de gener de 2015 “Els cines Verdi, en perill de tancar”; “Els cines Verdi, en perill de tancar per la pressió del propietari per canviar de negoci” “La família Pérez, llogaters de l’espai, negocia amb Comerç i Cultura per salvar les 5 sales” titulars per una notícia que afectava només a les cinc sales de carrer Verdi, després de diferents estira-i-arronses, aquest problema que venia arrossegant des del 2014, es va solucionar amb l’entrada en l’accionariat de La distribuïdora A Contracorriente Films, al cap de la qual hi ha Adolfo Blanco, fundador i conseller delegat i un bon coneixedor del món audiovisual, que ha impulsat els cinemes fins al punt d’adquirir l’edifici en el qual estaven de lloguer, segons va recollir la premsa el 15 de maig de 2019.
Una altra
fet important dels nous gestors dels Verdi ha estat el Festival
Internacional de Cinema de Barcelona-Sant Jordi (BCN FILM FEST), que entre altres personatges coneguts
va portar el 2017 Richard Gere, el 2018 Mike Newell, i el
2019 Jeremy Irons.
Festival Internacional de Cinema de Barcelona-Sant Jordi (BCN FILM FEST) 2017 (foto Josep M Contel)
Richard Gere - Festival Internacional de Cinema de Barcelona-Sant Jordi (BCN FILM FEST) 2017 (foto Josep M Contel)
Galeria d'alguns personatges que han passat pels Verdi
Pere Portabella - 2007 (foto Josep M Contel)
Bertrand Tavernier,
director, Ley 627 - setembre 1993 (foto Josep M Contel)
Christophe Lambert - Janis et John - juny 2004 (Foto Josep M Contel)
Ken Loach, director, Tierra y libertat -
abril 1995 (foto Josep M Contel)
Margarethe Von Trotta, actriu i directora, La
promesa - maig 1995 (foto Josep M
Contel)
Terry Gilliam, director,
- juny 2007 (foto Josep M Contel)
Costa Gravas - 2012 (foto Josep M Contel)
Josep Maria Contel
Article publicat inicialment
a la revista dels Comerciants de Gràcia, reestructurat i posat al dia.
Un espacio para todo amante del cine, imprescindible en la vida graciense y barcelonesa.
ResponEliminaGracias por tan buena información.